Poza wernisażem wystawę można oglądać po telefonicznym umówieniu się: 608 086 596.
„W ramach Stypendium ZAiKS z Funduszu Popierania Twórczości stworzyłem obliczony na jeden obraz i jedną rzeźbę niewielki quasi-gesamtkunstwerk, który w sprzęgu między obrazem olejnym a polichromowanym przedmiotem wyraża przejście do nowej fazy przemian, w związku z zerwaniem z linearną narracją.
Namalowałem jeden obraz obraz olejny o wymiarach 120×160 cm przedstawiający emblematycznie nacechowaną grupę przedmiotów we wnętrzu foremnej struktury inspirowanej formą wnętrza osiemnastowiecznej warszawskiej biblioteki. Obrazowi temu towarzyszy jeden, niewielki, rzeźbiony i pomalowany przedmiot, o wymiarach ok. 50x50x50 cm, wykończony w technice drewna polichromowanego.
W warstwie ikonograficznej obraz i rzeźba polichromowana przetwarzają stosowne formy znane z „Ekslibrisu Biblioteki Załuskich” z fragmentem wnętrza biblioteki, wraz z niektórymi derywatami zewnętrznej formy Pałacu Daniłowiczowskiego / Biblioteki Załuskich znanej m.in. z ryciny „Widok Biblioteki Załuskich” autorstwa Zygmunta Vogla, wraz z niektórymi transponowanymi derywatami heraldycznymi Załuskich, łącząc je syntetycznie z rozmaitymi mobiliami herbowymi organizacji malarzy w dawnej Polsce-Bractwa Łukaszowców i innymi formami przedmiotów.
W warstwie formalnej spodziewać się można malarstwa figuratywnego, o silnym modelunku światłocieniowym (chiaroscuro), o formie wypukłej, zaangażowanej w rolę emblematyczną (semioforu).
Posłużyłem się specyficzną metodą harmonii malarskiej, odnoszącą się do tetrachromii, której korzenie tkwią w wynalezionej w starożytności w V wieku p. Chr. przez Greków iluzjonistycznej zasadzie schiagrafii i schiamachii, odkryciu, które stoi u podstaw całej wizualnej tradycji malarstwa europejskiego i którego derywatami karmimy się po dziś dzień. Dodatkiem formalnym do tych emblematycznie nacechowanych kształtów malarskich, będą również inglobowane w malaturę/substancję farby olejnej motywy dekoracyjne: derywaty ornamentu chrząstkowo-małżowinowego, ciągi astragalu oraz wolich oczek, kratki regencyjne, quasi rokokowe „kogucie grzebienie” i inne formy. Celem jest harmonia malarska i formalno-ideowa spójnia.
Dodatkowo, temu obrazowi i rzeźbie towarzyszy liczna grupa pejzaży olejnych-widoków Kazimierza Dolnego, powstałych przez ostatnich kilka miesięcy w pracowni w Capranice pod Rzymem.
Proces wejścia do tajemnego pasażu, które znajduje się być może w jednym z kadrów, przypuszczalnie w rozwalinach Zamku, w interkoneksji pomiędzy obrazami i rekwizytami , z dużym prawdopodobieństwiem rozwinie się, podczas otwarcia wernisażu, w stronę akcji typu performens.”
(Jan Seweryn Michalak)

Jan Seweryn Michalak (1979) — Urodzony w osiadłej w Kazimierzu Dolnym rodzinie o tradycjach artystycznych i malarskich. Studiował na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1999-2004. Dyplom z wyróżnieniem w 2004 roku. W 2021 roku obronił w macierzystej uczelni dysertacje doktorską „O wynikającej z romantycznego przeżywania rzeczywistości potrzebie nowego malarstwa figuratywnego. Rozważania o malarstwie, w europejskim kręgu sztuki, z szczególnym uwzględnieniem tradycji Bractw Św. Łukasza”. Jest stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego („Przejście od linearnej formy malarskich cyklów do nieliniowego opisu wszechświatów obłych”) oraz ZAiKS („Wszechświat obły — grupa malarskich przedmiotów we wnętrzu osiemnastowiecznej biblioteki”). Należy do: ZPAP okręg warszawski, ZAIKS oddział w Warszawie, sekcja „J”. Mieszka i tworzy w Rzymie i Kazimierzu Dolnym.
Malarstwo Jana Seweryna Michalaka osadzone jest w nurcie figuratywnym. W warstwie formalnej operuje nawiązującym do sztuki baroku bocznym oświetleniem typu chiaroscuro. Obłe formy figur i przedmiotów przedstawionych w modelunku światłocieniowym nacechowane są emblematycznie — ich „semantyczny bagaż” poprzez impakt wzrokowy odsyła intelekt wnikliwego widza do ukrytych pasaży symbolicznych. W warstwie tematycznej artysta porusza się swobodnie w pejzażu Kazimierza Dolnego, nie stroni przy tym od efektów rodzajowych, gdzie w oparciu o trójkątny, obrotowy, imaginacyjny model Miasteczka przedstawia ten pejzaż z wielu różnych punktów widzenia, z lotu ptaka, żabiej perspektywy i innych.
ul. Nadrzeczna 24, Kazimierz Dolny
Projekt jest wydarzeniem towarzyszącym BNP Paribas Dwa Brzegi. Za jego organizację i bezpieczeństwo odpowiada bezpośrednio organizator projektu.
Wstęp tylko po odebraniu zaproszeń:
Biuro Festiwalu (ul. Szkolna 1).
Odbiór będzie możliwy na 2 dni przed wydarzeniem.
(do wyczerpania miejsc)
w godzinach:
09:00-14:00 i 16:00-20:00.
Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 zaproszenia.
Liczba miejsc ograniczona.