„Nie ma przypadku, jeśli czyjeś prace malarskie — a tak dzieje się z obrazami Anny i Janusza Olszewskich — trafiają na dwór cesarski w Japonii, do największych banków i korporacji, czy osobistości tej miary jak pisarka Ewa Curie (córka noblistki Marii), światowej sławy dziennikarka Oriana Fallaci, aktor Robert De Niro, czy Blanka Rosenstiel (pierwsza dama Polonii w USA) albo legendarny bohater II wojny światowej, moralny autorytet prof. Jan Karski. Nie ma przypadku, że płótna Olszewskich ozdabiają na całym świecie także domy setek ludzi o mniej znanych nazwiskach, lecz tej samej potrzebie piękna.
Co jest motywem wyboru malarstwa tych artystów? Prócz piękna, z którym każdy chce obcować, jest to także odwieczna, chęć bycia wśród przyrody, natury i pejzażu niosącego ład, spokój i odpoczynek, a także wrodzona chęć podróżowania, bycia tam, gdzie nas nie było. Oczywiście, dla konesera liczą się bez wątpienia walory artystyczne, nawiązujące do najlepszych tradycji impresjonizmu, postimpresjonizmu i koloryzmu w jakich to malarstwo jest zakorzenione. Otrzymujecie Państwo crème de la crème polskiego współczesnego malarstwa w wydaniu Anny Janusza Olszewskich. Korzystajcie z niego.”
(Julian de Faille)
„Tymczasem my, ludzie XXI wieku, coraz bardziej uzależnieni od cywilizacyjnej cyberprzestrzeni, od modelu społeczeństwa globalnego, podporządkowanego cynicznie wykalkulowanym regułom bezlitosnej ekonomii, od ustawicznej pogoni za „mieć”, a nie „być”, zapominamy o swoim rodowodzie. Bez protestu godzimy się na życie o postępującej dysharmonii z naturą.
Dzieło Anny i Janusza Olszewskich stanowi antytezę tej dysharmonii, pokazując świat zdeterminowany rytmem przyrody i jej głęboką logiką. To subtelne, lecz niezwykle wyraziste malarstwo, choć bezsprzecznie wywodzi się z tradycji impresjonistycznej i postimpresjonistycznej, zdecydowanie się od niej różni. Degas, Monet czy Renoir swoimi dokonaniami przeciwstawiali się „wylizanej” — jakby powiedział Witkacy — sztuce XVIII wieku. Ich celem była nowa forma. Olszewscy nie proponują nowych rozwiązań formalnych, skupiają się natomiast i przede wszystkim na przesłaniu filozoficznym. Ich obrazy wręcz zmuszają do pamiętania o tym, że mimo wszystkich uwarunkowań współczesnego świata — wciąż pozostajemy częścią natury. Zachowanie jej pamięci jest warunkiem ocalenia w każdym z nas prawdziwego człowieczeństwa.”
(Michał Kościeliski)


Anna Olszewska — Absolwentka ASP w Warszawie. Pierwsze doświadczenia artystyczne zdobywała w Anglii. Liczne wystawy i plenery w Ameryce, Europie i Japonii. Jej obrazy znajdują się w zbiorach dworu cesarskiego w Japonii, największych banków i korporacji oraz wielu osobowości świata kultury i biznesu, m.in. Lecha Wałęsy, pisarki Ewy Curie, światowej sławy dziennikarki Oriany Fallaci, aktora Roberta De Niro i legendarnego bohatera II wojny światowej, prof. Jana Karskiego.
Janusz Olszewski (1944) — Absolwent ASP w Warszawie, członek Związku Polskich Artystów Plastyków, członek Związku Artystów Nowego Jorku. Swoje prace zaprezentował na ponad 70 indywidualnych wystawach, m.in. w Japonii i USA oraz niemal wszystkich krajach Europy. Jego obrazy znajdują się w kilkunastu Polskich Placówkach Dyplomatycznych, w licznych galeriach i muzeach, a także wielu prywatnych kolekcjach i trafiły na dwór cesarski w Japonii oraz do zbiorów osobowości świata kultury i biznesu, m.in. Lecha Wałęsy, Oriany Fallaci, Roberta de Niro czy Jana Karskiego. Artysta malarz aktywnie uczestniczy w plenerach organizowanych w Polsce i za granicą. Jest ściśle związany z Kazimierzem Dolnym, gdzie aktualnie mieszka na stałe na jednym ze słonecznych wzgórz. Dotychczasowa twórczość Janusza Olszewskiego nawiązująca do tradycji impresjonizmu, koloryzmu i postimpresjonizmu, zazwyczaj kojarzona z pejzażami w ożywionej kolorystyce i wykonana ekspresyjną, dynamiczną techniką, właśnie przechodzi zwrot w kierunku trudnych do zdefiniowania form, charakteryzując się brakiem tematu i całkowitą wolnością twórczą. Innymi słowy: po 50 latach „pejzażowania” artysta zdecydowanie rozstaje się z tą formą wypowiedzi i zdaje się na zupełnie nowe przekazy. Czy słusznie? Oceńcie to sami.
ul. Doły 8b, Kazimierz Dolny
Projekt jest wydarzeniem towarzyszącym BNP Paribas Dwa Brzegi. Za jego organizację i bezpieczeństwo odpowiada bezpośrednio organizator projektu.
Wstęp tylko po odebraniu zaproszeń:
Biuro Festiwalu (ul. Szkolna 1).
Odbiór będzie możliwy na 2 dni przed wydarzeniem.
(do wyczerpania miejsc)
w godzinach:
09:00-14:00 i 16:00-20:00.
Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 zaproszenia.
Liczba miejsc ograniczona.